Friday 7 October 2011

Beratnyer Ujian-MU

"Bibah, sy rase down la ngan semua org. Kenapa die orang mcm ni ek???x paham perasan org, x ambk kisah org yg dibawah die. Die yg berada diatas sepatutnyer consider la ngan org bawahan ni".

Luahan hati seorang sahabat kepada sy. Terasa susah hati apabila melihat sahabat kita berada dalam kesusahan. susahnyer jd org  yg berada di bawah ni. Asyik2 kite jer yg kene faham die orang berada di ataskn? apabila kite uat kerja x menepati yg diingini, mula la nak marah, keluarkan kata yg x sedap di dngar. Tapi kite kene ingat wahai sahabat, salah satu ujian yg di takdirkan untk kite adalah kesabaran. Setiap perkara yg trjd akan membuatkn kita makin tabah dalam memulakan setiap langkah dalam hidup kita.


"Kenapa jd macm ni ?? Kite org yg berada di atas ni dh rancang elok2 dh, knpe org bawah masih cakap yg kite ni mcm 2 dan masih xpuas hati??"

Luahan perasan org atasan pulak mcm ni. Ermm, sebenarnyer sngt susah apabila kite  nak menjaga hati dan perasaan org ni, tambahan pula kite sbagai pemimpin. Sebagai pemimpin kite kene adil ngan semua org. Memang la nak puaskn hati semua org susah tp kite mesti ikhlaskn diri dalm bergerak kerja. Sesuatu yg ditaklifkan untk diri kite adalah yg terbaik untuk diri kita. Dan ingat bahawa suatu taklifat itu adalah amanah dan ujian buat kita. 



"Ya Allah, beratnyer ujian-MU" 

'Maka sifat sabar itu adalah sikap yg baik, dn hanya Allah sahaja tempat meminta pertolongan,(surah Yusuf:18)'


Kadang2 kite rase ape yg kite buat adalah betul, dan pndpt semua org adalah salah. Itulah pentingnyer muhasabah diri setiap kali sesuatu menimpa diri kita. Memang kita ade betulnyer, tp xsemesti yg org lain buat adalah salah. tidak kira seseorang itu berada diatas atau di bawah, kte mestilah bertolak ansur dan sentiasa berlapang dada bahawa bkn kite seorng buat kerja. Bukan kite seorng yg sedang tension.Semua sedang alami perkara yg sama dngn diri kita. 
~Siapa yg banyak bicara, bnyak pula salahnya; siapa yg bnyak salah, hilanglah harga dirinya: siapa yg hilang harga diri, bererti dia tidak warak; sedangkan org yg tidak warak itu bererti hatinya mati~(Saidina Ali Abu Talib)





p/s: diri ini tidaklah sempurna mana,hnya memerhati, menegur dan untuk mengingatkn diri ini bahawa setiap perkara yg terjadi pada diri kita ade hikmahnya. Dan kita sebagai org yang ditaklifkan oleh Allah sebagai khalifah, mesti pandai mengambil iktibar dalam setiap perkara. 

~Wallahu a'alam~

No comments:

Post a Comment